پادکست چیست؟ چند نکته کاربردی در مورد آن

معرفی پادکست و مزایای آن

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin

مقدمه

پادکست یک امکانی شبیه به رادیو است. همه ما با رادیو آشنا هستیم و بارها از برنامه هایی که از آن پخش می شود، گوش کرده ایم. فقط در پادکست نوع برنامه و زمان پخش بر عهده خودمان است. مهمترین مزیت آن، این است که در زمان هایی که قدم، رانندگی، آشپزی، ورزش و یا هر کاری که انجام می دهیم، می توانیم به فایل صوتی مورد نظر خود گوش داده و همزمان کاری که مشغولش بودیم را انجام دهیم. قبلا در مورد اهمیت و انواع تولید محتوا صحبت کردیم و گفتیم که امروزه در بحث سئو فقط محتوای متنی کافی نیست و باید از حالت های مختلف محتوا (مثل پادکست، عکس، ویدیو و …) نیز استفاده کرد.

معرفی

پادکست (Podcast) یا تدوین صوتی مجموعه از فایل های صوتی که در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی استفاده می شوند. به زبان ساده وقتی یک سیستم صوتی اطلاعاتی را پخش می کند، به آن پادکست گفته می شود. از لحاظ ریشه ای این واژه چون در IPOD برای اولین بار منتشر (Broadcast) شد مخفف IPOD + Broadcast می باشد.

پادکست ابزاری ساده برای یادگیری و رشد مهارت فردی در مواقعی که فرصت کافی نداریم.

تاریخچه

پادکست در سال 2000 در ابتدا بین دو نفر (آدام و دیو ) مطرح گردید. آن ها می خواستند فعالیت رسانه های را بهبود ببخشند. بعدها برای اولین بار پادکست در سال 2004 و در طی مصاحبه یکی از خبرنگاران آن زمان با رئیس جمهور وقت آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. عوامل این مصاحبه آن را به صورت آنلاین در دسترس گذاشت و این اولین حضور جهانی پادکست بود.

طبق یک آمار جهانی در سال 2015 تعداد افرادی که کلمه پادکست را جستجو کرده‌اند به عدد 100 میلیون رسیده است. کسب و کارهای بیشتری به بازاریابی پادکست روی آوردند و اقدام به تولید محتوای صوتی کردند. به طوری که در عرض مدت کوتاهی این صنعت طرفداران و علاقه‌مندان بسیاری پیدا کرد.

پس از معرفی پادکست، اولین دایرکتوری این محتوای ارزشمند در دسترس قرار گرفت و شرکت اپل هم سعی کرد که با استفاده از سیستم صوتی خود به اسم iTunes در این راه قدمی بردارد. که این نقطه پیشرفت پادکست شد.

مزایا

قطعا شنیده اید که “وقت طلاست“. در دنیای مدرن امروزی تایم کافی برای یادگیری به دلیل گرفتاری ها و مشکلات روزمره وجود ندارد. همانطور که بالاتر گفتیم، هر موقع با هر کاری که در حال انجام آن هستیم، می توان برنامه مورد نظر خود را حتی بدون نیاز به اینترنت گوش دهیم.

به عبارت دیگر بر خلاف رادیو که زمان پخش آن، تایم مشخصی است (و از اختیار ما خارج است)، پادکست قابلیت دانلود و سپس پخش کردن فایل صوتی در زمان های دلخواه ما را دارد.

مزیت دیگر به گوش کردن مجدد و جلو و عقب بردن فایل صوتی هست. بنابراین تمام محتوای صوتی را می توان بارها و بارها گوش کرد.

خلاصه مزایای پادکست

  • نیاز به تکنولوژی خاصی نیست.
  • در زمان های مشغله قابل استفاده است.
  • تایم گوش کردن به عهده خودمان است.
  • نیاز به اینترنت نیست و می توان از قبل دانلود کرد و بعدا گوش کرد.
  • کمک به تقویت مهارت های شنیداری مخصوصا آموزش زبان
در زمان هایی که امکان مطالعه نیست، پخش کردن فایل صوتی و گوش دادن به آن (پادکست) بهترین گزینه است.

عملکرد

طرز عملکرد پادکست به این صورت که تولیدکننده پادکست، آن را تولید میکند و فایل صوتی‌ را در سایت‌های معتبری که وظیفه میزبانی پادکست را به عهده دارند، آپلود می‌کند. این سایت‌ها لینکی برای پادکست به تولیدکننده ارائه می‌دهند که مخاطبین با این لینک می توانن مشترک اون پادکست شوند.

نتیجه گیری

پادکست‌ها به‌ویژه برای کسانی که زندگی پرمشغله‌ای دارند و فرصت یادگیری پیدا نمی‌کنند کارایی دارد. چون خلاصه بهترین آموزش‌ها در هر زمینه را می توان در قالب صوتی در اختیار شنونده قرار داد.

نکته جالب پادکست اینجاست که در برنامه‌ی روزانه‌ خود، گوش‌ کردن به آن را از روی اجبار نگنجانید و سعس کنید از زمان‌های بی‌استفاده‌ای که در طول روز دارید بهره ببرید. مثلا می‌توانید وقتی استراحت می‌کنید، در صف انتظار هستید، کار خاصی ندارید یا حتی وقتی به انجام امور روزمره‌‌ای که نیازی به تمرکز ندارند مشغول هستید پادکست گوش کنید تا هم علم یاد بگیرید و هم وقت‌تان مفید تر سپری شود.

گروه طراحی سایت راژور راهکارهای ویژه ای در مورد”انواع روش های تولید محتوا در وب سایت ها” را به شما ارائه خواهند داد با مشاوران ما تماس بگیرید.

امتیاز
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

یک دیدگاه ارسال کنید

avatar