اهمیت تولید محتوا

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin

چرا تولید محتوا مهم است؟

کافی ست یک بار در مورد سئو جستجو کرده و یا در سایت های مختلف درباره آموزش سئو تحقیق کرده باشید حتما کلمه تولید محتوا و محتوای خوب و از این دسته عبارات را دیده اید. ممکن است طراح سایت شما در مورد سئو، کلمه تولید محتوا را گوشزد و اهمیت آن را برای افزایش رتبه سایت، تکرار کند.

و یا در نهایت جمله معروف “محتوا پادشاه است” از کارشناسان سئو را شنیده باشید. اما دقیقا تولید محتوا به چه معناست؟ یکی از مشکلاتی که طراحان سایت در مورد ارسال اطلاعات از جانب مشتری ها متحمل می شوند، عدم کیفیت و کمیت (بعضی مواقع) اطلاعات مورد نیاز سایت می باشد.

بارها برای من پیش آمده که محتوای مشتری دارای استاندارد لازم نبوده و خودمان دست به کار شده ایم و محتوا را با کیفیت تر و بهینه تر آماده کرده ایم. بحث محتواگذاری به اندازه ای اهمیت دارد که کاملا بر روی سئو تأثیر خواهد داشت.

تولید محتوا مخاطب را هدف قرار می دهد نه موتور جستجو

البته برخی از افراد سودجو محتوا را برای موتورهای جستجو انجام می دهند. به عنوان مثال وقتی موضوعی را جستجو می کنید و وارد سایتی می شوید که اصلا به موضوع مد نظر شما ارتباطی نداشته است، از این قبیل محتواگذاری غیر استاندارد می باشند. در این قسمت قصد داریم تولید محتوا و اهمیت آن را شرح دهیم. بنابراین با راژور همراه باشید.

تولید محتوا

محتوا مربوط به کاربران است و هدف اصلی آن دیده شدن توسط کاربر می‌ باشد. به عبارت دیگر  تولید محتوا به مفهوم ارائه اطلاعات در رسانه‌ های دیجیتال (وب سایت ها و فضای مجازی) است تا کاربران بتوانند به بهترین نحو اطلاعاتی که می‌خواهند جست و جو کنند را از سایت شما دریافت کنند. هدف اصلی آن جذب کاربر خواهد بود.

روش‌های تولید محتوا

اگر در دنیای اینترنت و وب در مورد موضوعی جستجو کنید، قطعا سایت های مختلفی را بازدید کرده اید که دارای انواع محتواها با توجه به زمینه فعالیت خود هستند. بطور معمول متن مهمترین و رایج ترین نوع ایجاد مطلب می باشد. ولی صرفا نوشته و متن کافی نیست و در کنار آن باید از انواع دیگر محتوا همانند رسانه، ویدیو، و غیره بهره برد (هر یک ویژگی های خاص خود را دارند). در زیر می توانید انواع روش های محتواگذاری را مشاهده کنید:

  • متن: خیلی واضح است که بیشترین نوع محتوای بکار رفته در وب سایت ها نوشته ها می باشند که با هدف معرفی و توضیحات تولید می شوند. البته ترفندهایی برای نحوه نوشتن و تولید متن در سایت توسط کارشناسان مطرح شده است که پیشنهاد می کنم حتما آن ها را مطالعه کنید (ترفند الگوی F).
  • تصویر: بعد از متن، تصویر اهمیت پیدا می کند چون قابلیت به تصویر کشیدن موضوعی را خیلی سریع در ذهن کاربر دارد. در حقیقت می توان به جای این که در مورد یک محصول چند خط توضیح منتشر کرد، یک تصویر جذاب که گویای همان توضیح است را جایگزین کرد. در این حالت خیلی راحت ذهن مخاطب به سمت هدف جلب می شود.
  • ویدیو: در مورد قبل گفتیم تصویر قدرت بیشتری نسبت به متن در رساندن پیام در ذهن کاربر ایجاد می کند. و محتوای ویدئویی در مقایسه با تصویر این ویژگی را دارد که در مدت چند دقیقه پیام خود را ارائه دهد. چون کاربران ترجیح می دهند به جای مطالعه یک متن طولانی و خسته کننده، یک ویدیو مشاهده کنند. نمایش یک ویدیو کوتاه از معرفی یا کاری که انجام می دهید تأثیر زیادی در رساندن موضوع خواهد داشت (فقط اصول ساخت ویدیو رعایت شود).
  • پادکست: محتوای صوتی اخیرا مورد استقبال عموم قرار گرفته است. با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و نبود زمان و یا حوصله کافی در آن، محتوای صوتی گزینه خوبی به شمار می آید. در سایت هایی در زمینه آموزشی که معمولا آموزش ها طولانی هستند، جایگزین کردن نوشته ها با فایل صوتی باعث می شود مخاطب از شنیدن به جای دیدن استفاده کند. مزیت این روش در آن است که می توان محتوا صوتی را همزمان با انجام کارهای روزانه و یا در حین رانندگی و غیره گوش داد.
  • اینفوگرافیک‌ها (نمایش اطلاعات به صورت بصری): اینفوگرافیک ترکیب نوشته و تصاویر گرافیکی با جذابیت بسیار زیادی است و قابلیت جلب توجه کاربر را دارد.
  • خبرنامه (ارسال اطلاعات به کاربران): این نوع محتوا هدف خلاقانه ای دارد. کاربران با عضویت در وب سایت ها می توانند از طریق ایمیل (یا پیام کوتاه) اخبار، مقاله، محصول جدید، بروزرسانی، اطلاعیه و هر چیزی که نیاز به یادآوری به کاربر عضو شده دارد را دریافت کنند.
  • تلفیق: محتواهای بیان شده در آیتم های قبل همگی امکان ترکیب شدن و ایجاد محتوای ترکیبی را دارند. بطور مثال می توان در کنار یک تصویر از متن کوتاه استفاده کرد. انتخاب ترکیب مناسب روش‌ها موثرتر عمل خواهد کرد. مدیران سایت باید در مبحث محتواگذاری، از تلفیق روش ها به خوبی استفاده کنند.

به غیر از موارد فوق، قالب های دیگری برگرفته از این انواع روش ها موجود است. مانند رپورتاژ، موشن گرافیک، بازی آنلاین، وبینار، اسلایدشو، گالری تصاویر و …

تمامی انواع روش های تولید محتوا کارایی خود را دارند. ولی ویدیو تقاضای بالاتری نسبت به بقیه دارد. محتوای ویدیویی در یادآوری کردن در ذهن مخاطبان نقش اساسی ایفا می‌کند. اکثر مخاطبان محتوای ویدیویی که در گذشته دیده‌اند را به یاد می آورند. همچنین ویدیو ویژگی اشتراک گذاری جهت پخش شدن در فضای مجازی را دارد.  

60% کاربران مشاهده ویدیو را به خواندن نوشته های سایت ترجیح می دهند

اهداف تولید محتوا

در بالا بیان کردیم که هدف محتواگذاری، جذب کاربر به جهت رفع نیاز او می باشد. اما چگونه محتوا این امکان را ایجاد می کند؟ در این قسمت هدف وب سایت ها از تهیه محتوا را توضیح می دهیم:

  • سرگرمی: محتوایی که احساسات کاربر را مشغول می‌کند و قابلیت اشتراک‌گذاری زیادی دارد.
  • آموزش: برای افرادی تولید می‌شود که قصد دارند در مورد یک خدمات یا محصول اطلاعات کسب کنند.
  • مجبور کردن: این نوع محتوا کمی بیشتر احساسات کاربر را تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است مسیر فکری او را تغییر دهد.
  • تغییر کردن: به جای درگیر کردن احساسات، منطق او را هدف قرار می دهد و کاربر را به این فکر می‌اندازد که آیا نیاز به محصولی که به او ارائه می‌دهد دارد یا نه.

مزایای تولید محتوا

  • اعتماد

در بحث وب اعتمادسازی اهمیت بسیاری دارد. سوالی که پیش می آید این است که “مردم چگونه از طریق اینترنت اعتماد می کنند”؟ قطعا اگر اعتماد نداشته باشند نمی توانند با شما همکاری کنند.

وقتی شما در مورد موضوعی محتوا تولید می‌کنید در واقع خود را به عنوان یک متخصص در آن زمینه معرفی می‌کنید. اگر این محتوا با کیفیت باشد، شما به عنوان یک متخصص در آن زمینه شناخته خواهید شد.

مخصوصا زمانی که سایت بطور مداوم از نظر محتوایی به روز شود، به مخاطب این اطمینان را می دهید که در آن زمینه متخصص هستید.

  • بهبود سئو

سایتی که محتوای کافی و یا بی کیفیت دارد همانند ویترین خالی یک مغازه، نقش منفی در ذهن مخاطبش ایجاد می کند. قبل از تصمیم گرفتن به داشتن یک سایت باید هدف آن را برای خود بازگو کنید.

اگر برنامه ای برای محتواگذاری در سایت ایجاد نکنید، قطعا برای جذب کاربر با مشکل مواجه خواهید شد

با فرض بالا بودن سئوی فنی سایت بدون داشتن محتوای مناسب، کاربر پس از ورود به سایت بلافاصله خارج شده (چون اطلاعات مورد نظر را پیدا نکرده است) و سئوی منفی به سایت اعمال می شود.

  • حضور مخاطبان جدید

مشتریان (مخاطبان) وفادار در زمان های مختلفی سایت شما را بازدید می کنند. آن ها منتظر انتشار مطالب مفید و جدید در سایت شما خواهند بود. زمانی که کاربر جدید وارد سایت می شود و محتوا سایت را بازدید می کند اگر محتوا کیفیت لازم را داشته باشد، از این پس مخاطب وفادار خواهد شد و سایت را در زمان های مختلف بازدید می کند.

  • کمک به بازاریابی

زمانی که شما به عنوان متخصص در زمینه کاری خود شناخته شده اید و اعتماد کافی جلب کرده اید، (در این شرایط هم گوگل شما را در نتایج نمایش می دهد) می توانید به ساخت کمپین های تبلیغاتی با مخاطبان بپردازید.

  • مرجع شدن

اگر شما یک مطلب مفید و معتبر منتشر کنید، بعدا ممکن است مقاله شما به عنوان یک منبع در کتاب یا مقاله یا سایت دیگر استفاده شود. بنابراین علاوه بر این که یک بک لینک طبیعی ایجاد می کند، محتوای شما توسط آن سایت معتبر بازنشر شده (مخصوصا اگر آن سایت دارای رتبه خوبی باشد) و بازدید بیشتری به مراتب نسبت به سایت خودتان خواهید داشت.

  • افزایش تعامل با کاربران

بهتر است تولید محتوا با تعامل با مخاطبان همراه باشد. این کار باعث می شود که کاربران در مورد موضوع مقاله مشارکت داشته باشند (نظر دهند).

مزیت محتوایی که به صورت تعامل و گرفتن نظرات باشد باعث می شود که کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کند (کمتر کردن نرخ پرش) و هم با انتقاد سازنده در جهت بهبود و محتوای بعدی شما عمل کند (در تعامل، ایرادات شما و یا مطلب مورد نیاز خود را پیشنهاد می دهند).

حداقل یکی از المان های تعامل با کاربر (نظرات، تیکت، پرسش و پاسخ) در وب سایت طراحی شود

جمع بندی

تولید محتوا یکی از قدرتمند ترین روش های تبلیغاتی است که تجارت و برند شما را به خوبی معرفی می کند. روشی که بهره وری مناسبی (هزینه کمتر، سئو بیشتر) برای سایت ایجاد می کند. و موجب فعال بودن سایت و اهمیت به نیاز کاربر می شود.

چکیده این مقاله را در این جمله می توان خلاصه کرد: “محتوا، ارتباط می‌سازد. ارتباط، اعتماد ایجاد می‌کند و اعتماد باعث افزایش فروش می شود.” بنابراین برای موفقیت در کسب و کار خود حتما استراتژی کاملی در جهت تولید محتوا طراحی کنید.

مطمئن باشید وقتی برنامه ای برای شروع مطلب گذاری در سایت خود ایجاد و آن را متناسب با نیاز کاربران همسو کردید، از نظر کاربران و موتورهای جستجو اعتبار، بازدید و کسب درآمد دارید.

گروه طراحی سایت راژور مشاوره و خدمات تخصصی جهت”تولید محتوا” به شما ارائه خواهند داد با مشاوران ما تماس بگیرید.

امتیاز
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading...

یک دیدگاه ارسال کنید

avatar