فضای سفید (فضای استراحت چشم)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin

فضای سفید (فضای استراحت چشم)

فضای سفید (فضای استراحت چشم) اگر طراح سایت باشید، از همان ابتدای کار متوجه این موضوع که قالب وب سایت ها (هم اختصاصی هم سایت آماده) معمولا فضای سفید خالی و رنگ پس زمینه سفید دارند.

 

علت سلیقه شخصی یا تقلید

سوالی که پیش می آید این است که آیا علت سلیقه شخصی یا تقلید از کار دیگران است و یا محبوبیت بیشتر رنگ سفید؟ یک جواب ممکن است این باشد که گفته شود “سایت ماکروسافت با اون درجه و بزرگی، فضای سفید و پس زمینه سفید دارد.” پس سایت مورد نظر ما باید مطابق اون سفید باشد.

به عنوان یک طراح سایت اگر تجربه ای شخصی خودم را در مورد نظر مشتری برای فضای سفید بیان کنم، اکثر مشتری ها سایت با فضای سفید و پس زمینه سفید را نمی پسندند (سایت را ساده خطاب می کنند).

 

یا این فضای خالی را موجب هدر رفتن فضای قابل استفاده در صفحات نمایش، می دانند. اما در واقع منطق پشت فضای سفید یکی با ارزشترین بخش های طراحی سایت به سبک مدرن است. یک نمونه مثال این نوع طراحی سایت های تک صفحه ای (one page) می باشند.

 

و یا مثال بهتری که روزانه ممکن است با آن در ارتباط باشیم، سرچ صفحه گوگل است که فضای خالی سفید اطراف جعبه جستجو را پوشانده است. در ادامه فضای سفید و برخی مزایای آن بررسی می شود:

 

فضای سفید:

طبق نظر طراحان گرافیست، به فاصله بین عناصر و نحوه قرار گیری آن ها از یکدیگر می گویند. در 10 سال قبل عموما سایت ها از این فضا استفاده نمی کردند. یعنی وقتی کاربر وارد سایت های قدیمی می شد، متن، لینک، تصاویر و دیگر عناصر سایت بهم چسبیده و شلوغ، برای این که کل اون صفحه در یک نگاه مورد توجه کاربر قرار بگیرد.

 

منطق این بود که کاربر بلافاصله پس از ورود به سایت همه محتوا و اطلاعات سایت را مشاهده کند. اما مشکل اینجا بود که روانشناسی سایت تأکید داشت که ذهن انسان به شلوغی (در طراحی سایت، معمولا شلوغی با بی نظمی و نا مرتب بودن همراه است) اثر منفی نشان می دهد و نمی تواند مطالب را به خوبی تفکیک کند، بنابراین چشم به سرعت خسته می شد. به خصوص اگر کاربر نیاز به مطالعه متن طولانی داشت، ترجیح می داد که از سایت خارج شود.

در سایت های امروزی این موضوع جا افتاده که استفاده از فضای خالی و دور کردن عناصر از یکدیگر باعث راحتی و جذابیت سایت می شود.

 

مزایای طراحی به سبک فضای سفید:

• خوانایی بیشتر: مهمترین مزیت آن سهولت در مطالعه می باشد. طبق صحبتی که بالاتر کردیم کاربر متوجه می شود که عناصر سایت در کجا قرار دارند و هر چیزی سر جای خودش است. همچنین یک مقاله طولانی را بدون خستگی چشم، می تواند مطالعه کند.

• هایلات کردن موضوع: یکی از روش های جال توجه کاربر به محتوای سایت مسأله بزرگ طراحی کردن آن می باشد. و این امر فقط با فضای سفید میسر خواهد بود.

• نظم در سایت: یکی از مباحث مهم در زمینه سئو، نگهداری کاربر در صفحات سایت می باشد. در حقیقت نگرانی هر ادمین سایت مدت زمان ماندگاری بیشتر کاربر در سایت است. جدا از هر محتوای غنی و دست اول، اگر سایت بی نظم و نامرتب باشد، بعد از ورود، کاربر طی چند ثانیه از سایت خارج و موجب جریمه سایت خواهد شد. و این موضوع مستلزم استفاده درست از فضای سفید در طراحی است.

• جمع بندی: استفاده از این فضا بهترین روش برای هدایت چشم بیننده به یک موضوع یا عنصر خاص در طراحی است. البته این فضا همیشه سفید نیست و می تواند رنگ دیگری داشته باشد. فقط باید بتواند ذهن کاربر را به مسیر درستی در سایت، هدایت کند. در سایت های بزرگ مثل اپل، ماکروسافت خیلی مبتکرانه این فضا کار شده و کاربر برای پیدا کردن مطالب مورد نظر تحت فشار نیست و وقتی به سمت هر عنصر اسکرول می کند، وقت کافی برای مشاهده و و فکر کردن دارد.

 

 

امتیاز
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

یک دیدگاه ارسال کنید

avatar