این مطلب را به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin

مطمعنا تا به حال به این فکر کرده اید که به صرفه ترین، هدفمند ترین، منعطف ترین و با سرعت روش بازاریابی از میان روش های زیادی که وجود دارد چیست؟ در این مقاله ما شما را با یکی از به صرفه ترین روش های بازاریابی، مزیتها و چگونگی استفاده از آن آشنا میسازیم.

بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

اصولا هر چیزی که یکسری خدمات رو ارائه بده و نیازهای مردم رو برطرف بکنه نوعی محصول است، درواقع انسانها هم برای رفع نیازهای خودشون شروع به تولید محصولات مختلف کردند تا این محصولات نیازهاشون رو ارضاء بکنه و بعد از تولید محصول به مبادله ی آنها پرداختند که با گذشت زمان مبادله ی کالا به کالا به فروش کالا و پرداخت پول در ازای دریافت کالا مبدل شد. درواقع تمام تکنیکها و روش هایی که افراد از گذشته تا الان برای مبادله یا فروش کالا ها و محصولات خود از آن استفاده کرده اند نوعی بازاریابی یا مارکتینگ است.

ما به صورت کلی 136 نوع بازاریابی داریم که این 136 نوع هم بازاریابی های سنتی و هم مدرن رو شامل میشوند. یکی از این 136 نوع روش بازاریابی که کاملا مدرن هم هست بازاریابی ایمیل یا ایمیل مارکتینگ می باشد.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

همانطور که گفتیم ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیل نوعی از بازاریابی است که درواقع از آن برای ارسال ایمیل به مشتری های قدیمی و فعلی با هدف افزایش فروش، ارتباط با مشتری برای فروش های آینده، اثبات وفاداری به مشتری استفاده میشود. که علاوه بر دارا بودن جنبه ی تبلیغاتی میتواند جنبه ی علمی – تبلیغاتی و تفریحی – تبلیغاتی هم داشته باشد.

دلایل استفاده و مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

با وجود اینکه بسیاری از شرکتها از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند اما تعداد کمی از آنها قادر به درک آن هستند.

ایمیل سریع ترین، منعطف ترین، به صرفه ترین، شخصی ترین و هدفمند ترین وسیله ارتباطی در دنیای امروز است. مطمعنا میخواهید بدانید چه چیز باعث میشود ایمیل به چنین کانال بازاریابی عظیمی بدل شود در ادامه به این نکته خواهیم پرداخت.

بازاریابی ایمیلی نسبت به دیگر رویکردهای بازاریابی اینترنتی بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را دارد بنابراین در بازاریابی ایمیلی بیش از آنچه سرمایه می گذارید به دست می آورید.

تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته است نشان دهنده ی این است که به ازای هر یک دلار هزینه در بازاریابی ایمیلی میتوانید انتظار بازگشت حدود 46 دلار را داشته باشید. بازاریابی ایمیلی روشی کاملا به صرفه است چون برای آغاز آن به سرمایه زیادی نیاز ندارید و میتوانید با یک برنامه ایمیلی بسیار ساده شروع کنید و کم کم آن را توسعه دهید. حتی ایجاد یک چیزی به عنوان ایمیل خبری هم که فقط جنبه ی ارتباطی دارد و نه جنبه ی فروش از جمله فعالیتهایی است که همراه با بازگشت سرمایه بالاست.

هرکسی میتواند از ایمیل مارکتینگ سود ببرد
یکی دیگر از مزیتهای ایمیل مارکتینگ هزینه پایین و فراگیر بودن آن است که همین ویژگی ایمیل مارکتینگ را برای هر شرکتی دست یافتنی کرده چه شما یک شرکت کوچک داشته باشید و چه جزء چند شرکت بزرگ و موفق در کشورتون باشید میتونید به یک اندازه از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. ممکن است بعضی از شرکتها نتوانند از پس هزینه های سنگین تبلیغات و یا دیگر روش های بازاریابی بربیایند ولی همه میتوانند از ایمیل مارکتینگ استفاده بکنند.

به شما کمک می کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنید
ایمیل یک راه مناسب برای ایجاد وفاداری برند است، یکی از رایج ترین اشتباهات بازاریابها این است که به ایمیل به عنوان یک ابزار ارتباطی فکر نمی کنند. اگر از ایمیل بدون استراتژی صحیح فقط جهت ارسال پیام از اینجا به آنجا استفاده کنید، به احتمال زیاد درست کار نخواهد کرد و نتیجه بخش نخواهد بود اما شما باید از آن به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباطات طولانی مدت استفاده کنید.

میتواند بسیار هدفمند باشد
اگر اطلاعاتی از قبیل جنس، سن یا علائق مشتریان خود را جمع آوری کنید، همه چیز را برای ایجاد بازاریابی ایمیلی هدفمند و مرتبط در اختیار خواهید داشت، شما میتوانید پیام ها را متناسب با مخاطبان خاص سفارشی کنید و موضوعات و پیشنهادهای متناسب با هر یک را برایشان ارسال نمایید. در نهایت مشتریان هرآنچه را که می خواهند دریافت می کنند.

فوری و عملکردی است
زمانبندی همه چیز است، درواقع ایمیل ابزاری فوری و کاربردی است.

با دیگر روشها بخوبی عمل می کند
حتی اگر مزایای ایمیل به خودی خود کافی نباشد، ترکیب آن با دیگر روش ها به خوبی نتیجه بخش است، برای مثال، تاثیر استفاده از ایمیل را در بالا بردن ترافیک وب سایتتان در نظر بگیرید، زمانی که یک صفحه جدید در وب سایتتان ابجاد می کنید میتوانید به جای اینکه صبر کنید تا کاربران و مشتریانتان از آن بازدید کنند خودتان برای آنها ایمیل بفرستید تا ترافیک سایتتان را بالا ببرید.

ایمیل ویروس گونه است
ایمیل ویروس گونه است یعنی چه؟ یعنی پیغام رسانی موثر از طریق ایمیل میتواند کاری کند که مشریان شما ایمیل هایتان را برای دیگران ارسال کرده و ناخودآگاه در تلاش های شما در زمینه بازاریابی به شما کمک کنند.

ایمیل قابل سنجش است
ایمیل امکان بررسی لحظه به لحظه نتایج برای آگاهی از این که چه کسانی پیام شما را گرفته اند، روی یک لینک کلیک و یا آن را به دیگری معرفی کرده باشند را به شما می دهد، ایمیل برخلاف دیگر ابزارهای بازاریابی در لحظه قابل اندازه گیری می باشد.

ایمیل دیدگاه شما را نسبت به آنچه مشتریانتان دوست دارند، به آن پاسخ می دهند یا نسبت به دریافت آن تمایلی ندارند گسترش می دهد. به وسیله ایمیل حتی قادر خواهید بود نتایج به دست آمده از نحوه برخورد هر یک از مشتریان یا کل مخاطبان خود را در طول زمان مورد بررسی قرار دهید. شما قادر خواهید بود که از این نتایج برای توجیه هزینه های بیشتر استفاده کنید.

سایر هزینه های بازاریابی را کاهش می دهد
شما میتوانید با جایگزین کردن کاتالوگ های آنلاین و دیجیتالی به جای کاتالوگ های چاپی و ارسال آنها از طریق ایمیل برای کاربران و مشتریانتان از هزینه های اضافی برای چاپ کاتالوگ بکاهید.

دلیل رشد و نمو ایمیل مارکتینگ

انبوهی از متخصصین صنعت از برندهای شناخته شده در جهان دور یکدیگر جمع شده اند تا تجارت خود را با یکدیگر و سایر متخصصین در میان بگذارند، به این دلیل است که ایمیل به عنوان یک کانال بازاریابی رشد و نمو می یابد. این متخصصین تحقیقات و مطالعاتی که در زمینه ایمیل مارکتینگ دارند که شما هم میتوانید از این تحقیقات از طریق آدرس وب سایتهای زیر استفاده کنید.

Emailstatcenter.com :
یکی از ویژگی های این وب سایت این است که در بیش از 40 گروه بندی به شما اطلاعات آماری می دهد.

Retailemail.blogspot.com :
این وب سایت یکی از معتبرترین وب سایتها درخصوص ایمیل است، این وب سایت به ارائه توصیه های کاربردی، دیدگاه های و موضوعات گروه متخصصین صنعت می پردازد.

شروع کار با ایمیل مارکتینگ

تهیه لیست ایمیل
اولین مرحله برای ایجاد یک برنامه ایمیلی تهیه یک لیست ایمیل می باشد.

برای شروع، از هر نقطه و محلی که امکان تماس وجود داشته باشد، اشتراک برنامه ایمیلی خود را پیشنهاد دهید. هدف شما اطمینان از این نکته است که برنامه ایمیلی تان قابل رویت بوده و در دسترس مشتریان و مخاطبان شما قرار دارد.

برخی از حوزه هایی که میتوانید در آنها به اشتراک برنامه ایمیلیان بپردازید :

وب سایت
وبلاگ
کارتهای ویزیت و امضاهای الکترونیکی
تمامی نامه ها، کاتالوگها و تبلیغات سنتی
تماس های خدمات مشتریان
غرفه های نمایشگاهی
لینک ” ارسال به دوستان ” در تمامی خبرنامه ها و پیشنهادهای ایمیلی
لینک به ایمیل های نمونه

ثبت مشترک
ثبت مشترک زمانی اتفاق می افتد که مشترکین ایمیل برای دریافت یک خبرنامه از یک سایت خاص، ثبت نام می کنند و در طی ثبت نام و یا بعد از آن از آنها سوال میشود که آیا تمایل دارند در یک برنامه ایمیلی مشارکت نمایند یا نه؟

ثبت مشترک یکی از مهم ترین تاکتیک های رشد لیست ایمیل برای شما محسوب میشود.

انتخاب دوره ارسال ایمیل
نه خیلی زیاد و نه خیلی کم
باید استاندارد زمانی در ارسال ایمیل برای مشتریانتان را رعایت کنید، چه لیست مشتریان شما 500 و چه 500 هزار نفر باشد، دست کم باید ماهی یکبار برای آنها ارسال ایمیل داشته باشید اگر این حداقل را رعایت نکنید، ممکن است مشتریان شما، از شما دلسرد شوند و یا اشتراک خود را فراموش کنند.

هیچگاه در طول 48 ساعت 2 بار ارسال ایمیل نداشته باشید
اگر در طول 48 ساعت 2 بار ارسال ایمیل داشته باشید، با ریسک قطع اشتراکها و افت پاسخ دهی مشتریان خود مواجه خواهید شد.

اگر نتایج مورد نظرتان از ایمیل های ارسالی روز قبل به دست نیامد با تغییر و ارسال مجدد پیام در روز بعد در نحوه نگرش مخاطبان ایمیلی تان هیچ تغییری ایجاد نمی کنید و حتی ممکن است کاری کنید که آنها اشتراکشان را قطع کنند.

تقسیم بندی دوره های ارسال
بسیاری از شرکتها از لیستهای تقسیم بندی شده جهت تعیین نوع مطالب و پیشنهادهای ارسالی برای فرستادن پیام های ایمیلی یک شکل به مشتریان استفاده می کنند. همچنین شما میتوانید این تکنیک را جهت تعیین دوره های ارسال بهینه، مورد استفاده قرار دهید در حالی که ممکن است نرخ پاسخ دهی یک گروه از مشتریان برای ارسال هفتگی بسیار بالا باشد، امکان دارد که گروه دیگر ارسال ماهیانه را بیشتر بپسندد. بنابراین دوره های ارسال را برای گروه های مختلف مشتریان با توجه به نتایج حاصله از تحلیل پاسخ ها و معیارهای به دست آمده تعیین کنید.

در هنگام ثبت نام از مشتریان خود بپرسید که در چه دوره هایی مایلند ایمیل های شما را دریافت کنند؟

شخصی سازی
استفاده از شخصی سازی یا اضافه کردن مطالبی که چنین حسی را به کاربر القا کند بهترین راه برای ارتباط با مخاطبان می باشد چراکه مشتریان ارتباطات ایمیلی اختصاصی را ترجیح می دهند.

شخصی سازی میتواند برای شما و مشتریانتان نقش برنده – برنده را داشته باشد.

توصیه های مفید در استفاده از ایمیل مارکتینگ

مخاطبان خود را بشناسید
فرض کنید به مدیران شرکتهای انفورماتیک ایمیل میفرستید، احتمالا یک خبرنامه پر از عکس مناسب نیست، به جای آن یک پیام متنی ارسال کنید.

بررسی کنید که مخاطبانتان چه علاقه مندی هایی دارند و هیچ گاه با همه یکسان برخورد نکنید.

کار را برای مخاطبان موبایلی آسان کنید
از عبارت ” برای مطالعه روی موبایل اینجا کلیک کنید” استفاده کنید.

فیلد موضوع و استفاده از عبارت ” از سوی” را دست کم نگیرید
از یک فیلد موضوعی کوتاه و بامعنی به همراه عبارت ” این ایمیل از سوی … ” استفاده کنید تا تضمینی برای باز کردن این ایمیل از سوی کاربر داشته باشید.

کوتاه و مختصر
مشترکین ایمیل های طولانی را حذف می کنند، پس سعی کنید زیاده روی نکنید و مختصر و کوتاه به بیان پیام خود بپردازید.

لحن
ساعتهای زیادی را صرف نوشتن متون تزئینی نکنید به جای آن وقت خود را به امتحان کردن ترکیب درستی از طراحی، پیام رسانی اختصاص دهید. لحن شما باید به گونه ای باشد که انگار در یک ملاقات تک به تک با مشتری قرار دارید: رو راست، حرفه ای و به گونه ای که مشتری به انجام معامله با شما ترغیب شود.

اندازه گیری
ارزیابی های شما نباید براساس تعداد باز کردن یا کلیک کردن باشند. بلکه باید براساس تعداد ثبت نام های انجام شده مورد توجه قرار بگیرند.

وجود کلیکها و پاسخدهی های بالا در کنار پایین بودن تعداد ثبت نام ها، میتواند به این دلیل باشد که شما موانع زیادی بر سر راه ثبت نام قرار داده اید.

ایمیل از همیشه قوی تر است، دچار اشتباه نشوید، آینده آن بسیار روشن است. اگرچه بعضی ها ممکن است بگویند ایمیل در حال از بین رفتن است، اما کسانی که در تجارت دست دارند این را بهتر می دانند. نمیتوانیم هیچ زمان دیگری را تصور کنیم که بازاریابی ایمیلی تا این اندازه فواید داشته باشد. حتی تحلیگران بزرگی از شرکتهایی همچون فاریستر ریسرچ از این ادعا حمایت می کنند که ایمیل زمانی که به درستی به کار گرفته شود به قدرتمندی کانال های هدفمندی است که هر بازاریابی آرزوی استفاده از آنها را در سر دارد.

در اینجا نگاهی می اندازیم به آنچه که فاریستر ریسرچ عنوان می کند:

” علی رغم نگرانی های مربوط به کاهش توجه نسبت به بازاریابی ایمیلی، این رابط همچنان سرزنده و پابرجاست. درحقیقت، دوست داران ایمیل از جمله با ارزش ترین مشتریان بازاریابان محسوب میشوند، آنها زمان زیادی را آنلاین هستند، با انگیزه های آنی خرید می کنند، بابت راحتی پول می دهند و درمورد تبلیغات و ایمیل هایی که از نظر آنها ارزشمند است با دیگران صحبت می کنند. بازاریابان باید تلاش کنند با همسوسازی برنامه های ایمیلی با رفتارهای مشتریان خود هرچه بیشتر آنها را در زمره دوست داران ایمیل درآورند. “

امتیاز
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

یک دیدگاه ارسال کنید

avatar