استارت آپ

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin

10 نکته مهم در راه اندازی استارت آپ

اخیر واژه استارت آپ (شرکت های نوپا) در کسب و کار آنلاین مطرح شده است و به یک شرکت یا کسب و کار گفته می‌ شود که در نتیجهٔ کارآفرینی ایجاد می شود. هدف آن ارائه راه حل برای یک مسأله می باشد. (اگر دقت کنید تمامی استارت آپ ها، مشکل مهمی در جامعه را حل کرده اند).

استارت آپ ها معمولا برای شروع سرمایه زیادی ندارند و بیشتر با بکارگیری تخصص افراد شکل می گیرند. از لحاظ اجرایی باید به گونه ای باشند که بلافاصله بعد از شروع، رشد و درآمدزایی داشته باشند.

علت ایجاد استارت آپ ها:

در واقع علت ایجاد استارت این است که هر شخص ایده ای در ذهن دارد که می تواند آن ایده را به تجارت موفق تبدیل کند. در ایران نمونه های کاملا موفقی داریم که داستان شروع آن ها بسیار ساده و کم سرمایه بود. دیجی کالا، دیوار، شیپور، اسنپ، نت برگ و … از این دسته می باشند.

وجه مشترک بیشتر این استارت آپ ها، داشتن وب سایت در ایده خودشان است. به عبارت دیگر خیلی از استارت آپ ها ایده شروع خود را به شکل وب سایت یا اپلیکیشن درآورده اند. در این مقاله نکات مهم در شروع استارت آپ را بررسی می کنیم:

1- ایده:

مهمترین گام در این تجارت، انتخاب ایده ای که مشکلی را در جامعه حل کند و زمان معرفی این ایده، مناسب بازار و فرهنگ جامعه باشد. فرض کنید اسنپ 10 سال پیش ایجاد می شد. به نظر شما آیا موفقیت به همراه داشت؟ آیا مثل امروز مورد استقبال قرار می گرفت؟

مسلما خیر. اگر اسنپ آن زمان ایجاد می شد، با توجه به این که اینترنت و فرهنگ استفاده از آن فراگیر و داشتن موبایل هوشمند عرف جامعه و شلوغی و گرفتن تاکسی معضل نبود، قطعا شکست می خورد. بنابراین علاوه بر ایده ناب، زمان تزریق ایده باید مناسب بازار باشد.

2- روی کاغذ بنویسید:

نوشتن کاری که قصد دارید انجام دهید، باعث دیده شدن مشکلات و موانع جلوی پای شما خواهد شد. وقتی بنویسیم: “ایده استارت آپ چطوری مشکلات را حل می کند؟ آیا مردم اعتماد می کنند؟ اگر شکست بخورم چه جایگزینی باید اجرا کنم؟” و بینهایت سوالات دیگر. این نوشتن یادآوری می کند که در هر مرحله چه کاری باید انجام دهیم

3- نوآوری:

برای درک بهتر این مورد مثالی می زنیم: فرض کنید ایده استارت آپ ارائه سیستم حمل و نقل با استفاده از موبایل هوشمند باشد.

برای این کار شروع به شناختن بازار، نیاز مردم، اعتمادسازی (موارد دیگر) و در نهایت اجرای استارت آپ خود می کنید، اما پس از مدتی متوجه می شوید که مشابه کار شما، رقیبی (به عنوان مثال اسنپ) قوی تر، شناخته شده تر، با اعتماد تر بازار را کنترل می کند و شما علاوه بر شکست غافل از این موضوع، متحمل سختی های زیادی شده اید. بنابراین هر استارت آپ باید بتواند موضوع جدیدی متناسب با نیاز بازار ارائه دهد.

4- ایجاد نمونه اولیه:

یک نام برای کار خود انتخاب کنید که هم در ذهن بیننده جای بگیرد و هم قابلیت برند شدن را داشته باشد. در این مرحله می توان ایده استارت آپ را بر روی یک بخش کوچکی از بازار و یا قشر کوچکی از جامعه پیاده کرد تا بازخورد ها را در مقیاس پایین مشاهده نمود. نوشتن طرح کسب و کار (بیزنس پلان) باید در این مورد ایجاد شود.

بیزنس پلان شما را در رسیدن به هدف راهنمایی می کند و شامل موارد: هزینه ها، سود، ضرر، تیم همکاری، مدت زمان اجرا، داشتن وب سایت و یا اپلیکیشن خواهد بود. در حقیقت بیزنس پلان بیانگر آن است که (به طور مثال) 3 سال دیگر در همین زمان، در چه وضعیتی قرار دارید.

5- تعیین بودجه:

در این مرحله سعی کنید تمامی هزینه های ممکن را تخمین بزنید تا در آینده مشکل بودجه کار اسارت آپ را مختل نکند. این هزینه ها شامل هزینه های: تأسیس دفتر، نیروی کار، نگهداری و پشتیبانی سایت، تبلیغات و غیره باشد. بهتر است هزینه ها بدبینانه در نظر گرفته شود.

6- وارد بازار شوید:

وقت آن رسیده است که برای مردم استارت آپ شما شناخته شود. رسانه ها و تبلیغات در این حالت نقش مهمی ایجاد می کنند. برای کار خود یک مکان اداری (دفتر) تعیین کنید. (موجب افزایش اعتبار در ذهن مخاطب خواهد شد)

جمع بندی:

در بالا به صورت خلاصه در مورد راه اندازی استارت آپ بحث شد. رعایت نکات مهم قبل از شروع استارت آپ موجب موفقیت در آن می گردد. اما علاوه بر موارد فوق اطلاعات تکمیلی دیگری قابل توجه می باشد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

7- دریافت مجوز:

جهت روال قانونی و اعتبار (نیاز سایت به مجوزهای کسب و کار آنلاین)

8- سیستم حسابداری:

جهت مدیریت بودجه و سود زیان

9- رشد:

ترویج و تبلیغ فراتر از محیط وب سایت و اپلیکیشن (استفاده از بیلبورد تبلیغاتی و تیزر تلویزیونی)

10-سرمایه گذار خارجی:

این قسمت نشان دهنده موفقیت هدف شما است. زمانی که یک اسپانسر بر روی استارت آپ شما سرمایه گذاری کند.

 

گروه طراحی سایت راژور شما را در “راه اندازی یک استارت آپ” کمک می کند با مشاوران ما تماس بگیرید.

امتیاز
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3٫00 out of 5)
Loading...

یک دیدگاه ارسال کنید

avatar